Thursday 21 March 2013

Πυραμίδα Πόντζι reloaded: Αμγουει & Ντριμτριπς

Thanks for the gif Valentin (http://gifmovie.tumblr.com/)
Amway

Το 2008 μου είχε προτείνει ένας φίλος να μου συστήσει έναν φίλο του που είχε μια πρόταση να μου κάνει για να βγάζω επιπλέον εισόδημα. Συναντάω τον φίλο του γνωστού μου και κάνουμε ‘επαγγελματικό μίτινγκ’ στο διαμέρισμά του στην Καρνεάδου, σε ένα καταπληκτικό ρετιρέ με έναν λευκό τριχωτό σκύλο και παρόν ένας ακόμα φίλος του. Φορούσαν και οι δύο κοστούμια και κινούνταν με έναν αέρα .. επιτυχίας. Ξέρω τι σκέφτεστε:   ακούγεται πολύ επικίνδυνο να βρεθώ μόνη με δυο αγνώστους και έναν λευκό σκύλο σε ένα ρετιρέ στο Κολωνάκι. Άγνωσται αι βουλαί μου τότες.

Αρχίζει η συζήτηση με το ‘αν θέλω να κάνω ταξίδια, ή ένα μεγάλο σπίτι, ή πολλά λεφτά στη ζωή μου και τί απ’ αυτά είναι αυτό που θέλω περισσότερο’. Απαντάω ‘ναι, κυρίως ταξίδια’ και ξεκινάμε την παρουσίαση : ένα σπιράλ με πολύχρωμες πλαστικοποιημένες σελίδες. Στην αρχή είχε φωτογραφίες που εικόνιζαν ένα ονειρεμένο life style με ταξίδια σε εξωτικές παραλίες, αμάξια και φουσκωμένους τραπεζικούς λογαριασμούς. Μετά ακολούθησαν οι σελίδες με την παρουσίαση της εταιρίας και του μυστικού της επιτυχίας της (φθηνά και ποιοτικά καταναλωτικά εμπορεύματα – ένας έντυπος κατάλογος με εμπορεύματα δικής τους ταμπέλας, που τα παραγγέλνεις τηλεφωνικώς και σου στέλνουν τα ψώνια στο σπίτι, αντί να πληρώνεις κερατιάτικα λόγω ενοικίων και ανθρώπινου δυναμικού στα σούπερ μάρκετ). Τέλος, συνεχίζουμε με το με την διαδικασία που θα με κάνει πλούσια και θα μου επιτρέψει να κάνω αυτά τα ταξίδια της παρουσίασης.

Η διαδικασία είναι ότι γίνομαι μέλος εάν αγοράσω έναν μηχανισμό που φιλτράρει το νερό (περίπου 80 ευρώ) και μετά μπορώ να κάνω τις αγορές μου από αυτό το καταπληκτικό και φθηνό σούπερ μάρκετ! Σε δεύτερο στάδιο, εάν κάνω αυτή την παρουσίαση και ‘βάλω στο κόλπο’ και άλλα μέλη και αυτοί ‘βάλουν’ και άλλα άτομα και αυτά άλλα άτομα κ.ο.κ., θα  αρχίσω να βγάζω τόσα χρήματα ανάλογα με το πόσο καταναλωτικοί είναι οι ‘από κάτω μου και οι από κάτω των από κάτω μου’ (θα έχω προμήθεια από τις αγορές τους), και ακόμα περισσότερα ανάλογα με πόσο δραστήριοι είναι ‘από κάτω μου και οι από κάτω των από κάτω μου’, πολλαπλασιάζοντας τα κέρδη μου, εκτοξεύοντας τον –οφ σορ; – τραπεζικό λογαριασμό μου!  

Η παρουσίαση έκλεισε με μια περιήγηση στο καταπληκτικό ρετιρέ της Καρνεάδου – το οποίο ο ‘σύνδεσμός’ μου αγόρασε μέσα από αυτήν την επιχειρηματική δραστηριότητα, και, ασφαλώς, ένα ποτηράκι από το φανταστικό φιλτραρισμένο νερό. 

Καταφέρνω και ελίσσομαι όταν ζητούν επίμονα μια απάντηση για το αν ενδιαφέρομαι – ως γνωστόν, η πώληση βασίζεται στην παρόρμηση  -  και ζητάω λίγο χρόνο για να το σκεφτώ. Τους αποφεύγω στα τηλέφωνα τις επόμενες ημέρες και μετά από λίγες μέρες λαμβάνω μειλ από τον αρχικό γνωστό μου, ότι είμαι χαζή, δεν θέλω να κάνω κάτι στη ζωή μου, πετάω μια ευκαιρία κ.λπ..

Dream Trips / World of Ventures

Χτες με πήρε τηλέφωνο ένας γνωστός – πολύ φίλος μιας πολύ καλής φίλης – και μου είπε για το καινούργιο του site και το on line marketing που είναι το νέο του πάθος μετά τη ζωγραφική (είναι ένας πολύ ταλαντούχος ζωγράφος). Mου είπε να συναντηθούμε για να τα συζητήσουμε, μιας και έχω εμπειρία σε θέματα internet. Συναντιόμαστε, καθόμαστε σε ένα καφέ και ξεκινάμε το tele-conference, που εγώ νόμιζα ότι θα αφορούσε το site του και ότι θα μιλούσαμε με την web developer για να μας δώσει τους κωδικούς και οδηγίες, ώστε να τον βοηθήσω και να τον συμβουλέψω για την προώθηση της δουλειάς του μέσα από το site του.

Μας συστήνει  με την κοπέλα στην οθόνη του μακ με ρωτάει τι έχω κάνει σε σχέση με on-line marketing. Της απαντάω εν συντομία με διάφορους τεχνικούς όρους και μου λέει ‘ε, εδώ θα κάνουμε το αντίθετο: εμείς θα βοηθήσουμε εσένα να βγάλεις χρήματα εσύ από το on-line marketing‘. ‘ωχ’, σκέφτομαι, ‘θέλουν να μου πουλήσουν καμιά πλατφόρμα’. Πιάνω το κινητό μου και γράφω στα sms ‘βρε χαζό, τι θέλει να μου πουλήσει αυτή; Δεν θέλω, βαριέμαι’. Του το δείχνω και αυτός με κοιτά όλο νόημα και μου λέει ‘περίμενε, είναι η ευκαιρία της ζωής σου, θα δεις μόλις σου εξηγήσει’.

Ξεκινάει με την ερώτηση ‘σ’ αρέσουν τα ταξίδια, σωστά;’. Απαντάω θετικά και αρχίζει μια κακοφτιαγμένη power point παρουσίαση με ορθογραφικά λάθη, ερασιτεχνικά και κακής ανάλυσης γραφικά και αυθαίρετα στατιστικά με success stories.

Το προϊόν σε αυτή τη περίπτωση είναι ένα o.t.a. (on-line travel agency) που γίνεσαι μέλος με 299$ εγγραφή και 19.99$ το μήνα, προκειμένου να μπορείς να αγοράσεις τα φοβερά πακέτα τους για ‘διακοπές 4 και 5 αστέρων στις τιμές 2 και 3 αστέρων’. ‘Ουαου, πολύ καλό αυτό, ε;’ μου λέει η κοπελιά και μου δείχνει slides με κάποια από τα πακέτα στα οποία θα αποκτήσω πρόσβαση μόλις πληρώσω την εγγραφή. Μεταξύ αυτών και ένα ξενοδοχείο το οποίο γνωρίζω αρκετά καλά εκ των έσω και το θεωρώ αμφίβολο να συμμετέχει με αυτές τις τιμές που μου έδειξε. Δηλαδή, αν υποθέσουμε ότι πράγματι το οn-line booking engine τους ήταν έγκυρο, δεν μπορώ παρά να υποθέσω ότι είχαν κάποια αληθινά  πακέτα και τα υπόλοιπα, όπως αυτό που ήξερα εκ των έσω, ήταν ‘κράχτες’ και αν τελικά προσπαθούσες να κάνεις κράτηση δεν θα είχε διαθεσιμότητα.

Αυτό ήταν το ένα σκέλος. Μετά, αν θέλεις και έχεις ταλέντο στο on-line marketing - όπως εγώ, καλή ώρα, μπορείς να συστήσεις 4 φίλους σου και να μην πληρώσεις τη μηνιαία συνδρομή ΠΟΤΕ, μόνο την εγγραφή των 299$! ‘Ουαου, πολύ καλό αυτό, ε;’ μου λέει πάλι η κοπελιά. Και μετά, αν οι ‘από κάτω μου’, αυτοί που σύστησα, είναι δραστήριοι κ.ο.κ., μπορώ ακόμα και να κερδίζω 5000$ το μήνα, όπως αυτή, ή ακόμα και εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια τον χρόνο, όπως ο Μήτσος απ την Πτολεμαΐδα, ο Χρήστος απ την Θεσσαλονίκη και ο Στάθης απ την Ξάνθη και άλλοι επιτυχημένοι του ‘κόλπου’ που τους ήξερε όλους προσωπικά, και η παρουσίαση τους ανέφερε χωρίς επίθετο. Μετά μου έδειξε και μια master card που θα μου αποστείλουν και απ’ όπου θα κάνω αναλήψεις, η οποία είχε πάνω και το λογότυπο world of ventures.

Συνεχίζει με το ενδιάμεσο επίπεδο, κατά το οποίο μπορώ να κερδίσω και μια BMW και μου δείχνει  πολλές φωτογραφίες – του Μάκη, του Λάκη και του Τάκη – με τις ΒΜW που κέρδισαν και μια καρτελίτσα που κρατούσαν και έλεγε wish you where here(φωτοσοπιασμένο μου φάνηκε, αλλά ήταν μικρές σε ανάλυση οι φωτογραφίες και δεν τις άφηνε στην οθόνη πολλή ώρα, άρα δεν είμαι πολύ σίγουρη).

Τελειώνει η παρουσίαση και μου λέει η φιλενάδα στο tele-conference : ‘λοιπόν; πώς σου φάνηκε; τέλειο;’. ‘Ναι! τέλειο!’, απαντάω. Συνεχίζει : ‘Τι απ’τα δύο σε ενδιαφέρει; Τα ταξίδια ή το on line marketing;’ Όπως και στην περίπτωση του 2008, η πώληση βασίζεται στην παρόρμηση. ‘Θέλω να το σκεφτώ λιγάκι.‘. Απαντάω εγώ εκνευρισμένη. Επιμένει η κοπέλα για μια απάντηση και της είπα ότι αφού θέλει την αλήθεια, θα της την πω και της εξηγώ ότι ‘το προϊόν, αυτό το on-line booking engine τους, είναι αέρας, μη υπαρκτό, και ακόμα και αν είναι αληθινό, ο ενδιάμεσος στον χώρο του τουρισμού εξαφανίζεται σιγά-σιγά, εκτός απ τους γίγαντες – το booking, το trip advisor, το expedia κλπ, και για να κάνω απόσβεση σε αυτά τα 299$ θα πρέπει να κάνω ταξίδια 10 χρόνων για να πετύχω το ποσόν της έκπτωσης, άσε που τα ξενοδοχεία που παρουσίασες  είναι χαζομάρες, με αόριστες περιγραφές και ονόματα.’

Εκεί έληξε το ψηστήρι και το tele-conference και μείναμε οι δυο μας, εγώ και ο πολύ καλός φίλος της πολύ καλής φίλης μου. Δεν ήθελε να ακούσει τα επιχειρήματά μου, με είπε καχύποπτη και τελικά  καταλήξαμε ότι απλά διαφωνούμε.

Από σπόντα του, έμαθα μάλιστα ότι αυτός είναι μέλος  εδώ και μια βδομάδα (έδωσε τα 299 $) και έχει  πείσει / συστήσει ακόμα 4 φίλους του και άρα δεν πληρώνει τη μηνιαία συνδρομή (ουάου!) και η μία φίλη του μόλις του είχε στείλει μήνυμα δεν είχε τα λεφτά, τα έψαχνε και θα τα είχε το βράδυ.

Θεωρητικά, η πυραμίδα Πόντζι είναι μια απάτη που περιλαμβάνει μια επένδυση. Σύμφωνα με το Wikipedia:  ‘Εικονικές επιχειρήσεις λειτουργούν ως φενάκη του εκάστοτε απατεώνα που διαχειρίζεται την απάτη χρησιμοποιώντας τα κεφάλαια νέων επενδυτών για να καλύψει τα κενά που αφήνει πίσω της η υπεξαίρεση χρημάτων από τους παλαιότερους επενδυτές. Ο στόχος της οποίας εικονικής επιχείρησης ή ατόμου είναι να πείσει κάποιους ανθρώπους να επενδύσουν σε κάτι, ενδεχομένως και μη διευκρινίσιμο προϊόν, με την υπόσχεση εγγυημένης απόδοσης. Σε αυτές της περιπτώσεις το κίνητρο επένδυσης αφορά υψηλό επιτόκια και κατ' επέκταση η αποπληρωμή των επενδυτών δημιουργεί δικλείδες επενδυτικής ασφαλείας για υποψηφίους επενδυτές που συρρέουν να επενδύσουν. Όπως γίνεται σαφές η ανατροφοδότηση της πυραμίδας - συστήματος απαιτεί όλο και περισσότερους επενδυτές πράγμα που αποδεικνύει μελλοντικά τη βραχυβιότητα της διαδικασίας αυτής και του όλου σχεδίου. Μπορεί να συνεχίζεται θεωρητικά άπειρον ή έστω για όσο καιρό εισρέουν νέα κεφάλαια.’

Δεν θα πω ότι τα προϊόντα της περίπτωσης του ρετιρέ της Καρνεάδου το 2008  είναι ανύπαρκτα. Έχουν site και πραγματικά η μαμά μου φέτος αγόρασε μια μέρα ένα πολυκαθαριστικό που έλεγε ‘amway’ επειδή ο κύριος στο μινι μαρκετ ήταν οικογενειακός φίλος, προωθούσε αυτά τα προϊόντα και του έκανε μια χάρη. Ούτε θα πω ότι τα πακέτα της φιλενάδας του dream trips ήταν μη πραγματικά – ακόμα και αν δεν τους βρίσω πουθενά στο internet, ούτε ως εταιρία ‘world of ventures’, ούτε ως booking enginedreamtrips’. Δεν θα το πω γιατί περιμένω από τον ζωγράφο να με ενημερώσει μόλις κάνει απόσβεση αυτά τα 299 δολάρια που έδωσε – υπάρχει περίπτωση να βρει ‘επενδυτές’ ο ίδιος.

Στην περίπτωση της φιλενάδας του teleconference, αυτό που κανονικά χρειάζεται είναι να καταγγείλουμε το περιστατικό για συναλλαγή χωρίς απόδειξη (η εγγραφή των 299$). Αλλά, πώς θα αποδείξεις ότι έλαβε κάποιο φυσικό πρόσωπο αυτά τα χρήματα της εγγραφής; – ο λογαριασμός θα είναι στις Ονδούρες σίγουρα.
Επίσης θα πρέπει να ενημερώσουμε την BMW και την MASTECARD ότι διασύρουν το όνομά τους χωρίς εξουσιοδότηση. Αλλά, πώς θα το αποδείξεις, αφού η παρουσίαση είναι γρήγορη (που να προλάβεις screen shot) και δεν σου δίνουν αντίτυπο;
Τέλος, θα πρέπει να βρούμε τον Μήτσο απ την Πτολεμαΐδα, τον Χρήστο απ την Θεσσαλονίκη και τον Στάθη απ την Ξάνθη και τους άλλους επιτυχημένους και να δούμε πόθεν έσχες κ.λπ., Αλλά, πώς θα το αποδείξεις, αφού αφενός οι λογαριασμοί είναι off shore, αφετέρου, δεν ξέρουμε αν είναι υπαρκτά πρόσωπα γιατί δεν έχουμε επίθετα;
Και σα να μη φτάνουν όλα αυτά, επειδή ο Ζωγράφος, για παράδειγμα, είναι πολύ καλός φίλης μιας πολύ καλής φίλης, δεν θέλω να τον περιπλέξω σε περιπέτειες και άρα ούτε καν σκέφτομαι να καταγγείλω κάτι απ’τα παραπάνω. 

Μπορώ όμως και καταγγέλλω άτυπα, δηλαδή αρθρογραφώντας. Ορίστε! Παρακαλώ το google και το keyword search να κάνει τη δουλειά του.

3 comments:

  1. polla bravo file mou.... suggeniko mou proswpo me piese na eggrafw sthn worldventures kai skeftika akribws ola osa egrapses.... ola ta lefta einai MAURA.... perimenw mhnes na skasei h fouska, krima omws p 8a thn plhrwsoun mono ta mikra kefalia!!!!!!

    ReplyDelete
  2. παρόμοια μόδα ήταν και το "αεροπλανάκι" που σάρωσε για κανένα χρόνο την Ελλάδα το 1987. Έδινες 5.000 δρχ. και έμπαινες "επιβάτης" μαζί με άλλους 7. Όταν έβαζες άλλους δύο στο κόλπο γινόσουν "πλήρωμα", μετά "συγκυβερνήτης" και τέλος "αρχι-πιλότος" όπου έπαιρνες 40.000 δρχ. Αυτό που δεν καταλάβαινε ο θολωμένος παίχτης ήταν ότι για να τα πάρει αυτά τα 40.000 έπρεπε α)να βάλει δύο στο κόλπο για να γίνει πλήρωμα β)οι δύο που έβαλε να βάλουν από δύο καθένας για να γίνει συγκυβερνήτης γ)όλοι αυτοί να βάλουν από δύο ο καθένας για να γίνει πιλότος. Σε ελάχιστο διάστημα η πυραμίδα άρχισε να έχει αδυναμία εξεύρεσης "επιβατών" κι έτσι κάποιοιξαναμπήκαν ώς επιβάτες. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, ελάχιστοι γίναν πιλότοι (παίρνοντας όμως τα μισά από όσα ήθελαν - 4 φορές τα λεφτά τους πίσω και όχι 8 όπως ήταν η υπόσχεση). Οι υπόλοιποι δεν θα γράψω τι πήρανε, γιατί είμαι και κόρη ναυάρχου...

    ReplyDelete
  3. ωραίο κείμενο!

    ReplyDelete